FAKTA R33 GTS-T 2d
Klas bil är en Nissan R33 Skyline GTS-T Type-M ECR33, motorbeteckning
RB25DET.
Motor: RB25DET 187kw (254 hk) vid 6.400
varv, 295Nm vid 4.800 varv
RB - motorns serie
D (DOHC) - dubbla överliggande kamaxlar
E (EFI) - Electronic fuel injection
T - Turbo
Spårvidd fram: 1.460 mm
Spårvidd bak: 1.460 mm
Längd: 4.530 mm
Bredd: 1.695 mm
Höjd: 1.325 mm
Markfrigång: 145 mm
Bränsletank: 60 liter
Vikt: 1.398 kg
Transmission: 5-växlad manuell
Däck & fälg: 17" 235/40,
255/40
Övrigt: KN-filter, krängningshämmare
fram, fyrhjulssvängning
Photoshoppat
Patrix
Roberto
Warder
Thomas Grabe
MartieCars
Rodder76
Hur kommer det sig att man lägger ner möda och besvär
på att direktimportera ett fordon från Japan? För att
bevisa att det är möjligt! Klas, alias SkylineMannen på
Zatzy, tröttnade på allt tjafs om att det inte gick att importera
en bil från Japan. Det går visst, men man måste ha
lite is i magen. Betalningen till firman innebar 50% i förskott
insatt på deras konto, och sen var det bara att hålla tummarna
och vänta på att de verkligen skeppade iväg bilen. Själva
processen vill han aldrig vara med om igen, pappersarbetet bakom en
direktimport från Japan är enormt. Han började med att
snacka med folk här i Sverige, bland annat fick han mycket hjälp
från Frank Silvervall på Nissan. Supramannen gav också
en del bra råd, och han ringde även folk både på
Nya Zeeland, i Australien och Japan. Turbocenter gav honom värdefulla
råd kring trimning. Nästa steg var att hitta ett intressant
exemplar, och självklart spelade internet stor roll i detta arbete.
Genom att söka efter Skyline R33 på Yahoo fick han upp den
första träffen, som gick till en japansk bilhandlare som köpte
in bilar från auktioner. Bilen han fastnade för var en silverfärgad
R33:a. Han mailade dem, och fick bilder skickade till sig. Det gick
snabbt att bestämma sig, så han bokade bilen direkt. Nu dök
det upp en svart R33:a på samma firma, och eftersom den såg
både grymmare och fräschare ut så ändrade han
sig snabbt. Efter att ha betalat halva summan till deras konto så
fick han ett suddigt japanskt fraktsedelbevis på faxen, det enda
beviset han hade på att han betalat halva bilen! Självklart
var det nervpirrande månader som förlöpte innan bilen
slutligen kom i land till en överlycklig nybliven Skyline-ägare.
600 hästar - en dröm som kan bli sann
Bilen är utrustad med en 2,5-liter och sex cylindrar stor motor
med turbo. Bilen ger i originalutförande drygt 250 ilskna hästkrafter.
Bilen går närmast att jämföra med föregångaren
R32 GTS-T, men de nya bulkiga linjerna ger bilen hundra extrakilon att
släpa på. Alla dimensioner på bilen är större
än den tidigare modellen, men bilen känns trots det mindre
än vad den är. Maximalt vridmoment på 295 Nm nås
vid 4.800 varv/minut, vilket verkligen känns i hela bilen. Klas
berättar att bilen lätt vrider loss från marken även
på fyran! Om det beror på halvspruckna och platta racingslicks
där bak eller bilens suveränitet låter vi vara osagt,
men kul är det. Nu går bilen på 17-tums Dymnor Faith-splitfälgar
(8,5 fram och 9,10 bak) med dimensionen 235/40 fram respektive 255/40
bak.
Bilen är en god kamrat både på raksträcka och
bana, med en lätt överstyrning i snabba kurvor. Det gäller
dock att hålla koll på hastigheten när man närmar
sig en sväng, för att inte få en rejäl understyrning
som slutar i diket. Det är en bil som kräver maximal uppmärksamhet
från föraren i alla situationer. Vill man köra roligt
med en R33:a får man jobba hårt bakom ratten, men bilen
ställer gärna upp på tuff körning. Klas bil lär
få det jobbigt i framtiden med tanke på hans planer som
innefattar både styling och tuning. Bara lite mer än 250
kusar duger inte, utan här ska det till en fetare intercooler,
större insug, mappning, ett annat avgassystem, racestift från
USA och ett helt annat tryck i den stackars turbon. 0,5 bar laddar den
idag, och att boosta den till nånstans kring 1,4 skulle göra
några hundra extra kusar. Hans förhoppningar är att
den sammanlagda siffran hamnar någonstans mellan 550 och 600 hästkrafter.
Kopplingshydrauliken ska byggas om helt eftersom original-diton slirar
för mycket. Utseendemässigt så ska spoilern bak slitas
loss illa kvickt, och så snart ett begagnat Nismo 400R-kit kommit
hem från Japan ska det skruvas på bakspoiler, sidokjolar,
framkjol och grill. Ett begagnat kit går loss på ungefär
10.000 kronor, att jämföras med de 25.000 kronor enbart kofångaren
till en GTR Nismo 400R kostar! Vidare måste ju något göras
åt katalysatorn, som mest är i vägen. Mer skriver vi
inte, den måste ju gå att besiktiga också!
Låga elvor första delmålet
Tanken är att han till att börja med ska klara av att köra
jämnt med två av hans kompisars Toyota Supror, men i bakhuvudet
ligger naturligtvis planer på att visa dem baklysena. Några
låga 11:or på strippen är också ett delmål.
Bilen ska givetvis köras i nattens mörker mot andra biltokar,
men egentligen är han mer för de legala racen. Hellre svart
på vitt genom ett tidkort än att göra farliga ickeofficiella
race utanför banan. Racen i Jordbro har ballat ur enligt honom,
och Hovsjö industriområde duger visserligen, men polisen
deltar gärna och jagar ut kombatanterna på motorvägen
istället. Det största problemet vid nattliga race är
att förare tar med sig sina fulla och eller dumma kompisar, som
står längs sträckan och gör körningen livsfarlig
för de som vill tävla. Som så många andra efterlyser
Klas en legalisering genom nån slags raksträcka där
folk under ordnade former får gasa. Polisen kan ändå
aldrig stoppa streetracingen. Säkerheten är det viktigaste,
och så länge man tvingas byta sträcka hela tiden så
är det svårt att styra upp publiken. Om bilen hinner bli
godkänd i tid så väntar Kinnekulle ring, dit både
Supramannen och Silversupran bjudits in. Eventuellt dyker det upp en
Skyline GT-R också.
Folk garvade åt hans tider
Klas som hunnit bli 25 år har inte spenderat halva sitt liv på
gokartbanor, hans tämligen nya bilintresse beror på kompisarna
omkring honom. De har tagit med honom på streetrace kring Stockholm,
och till slut blev det ett stort intresse även för honom.
Första bilen var en BMW 325 E30. Efter den importerade han en tysk
BMW 325 E36 4d med M3-optik, som han testade på strippen vid tre
tillfällen. Folk garvade åt hans tider, som landade på
cirka 16 sekunder. Inte helt illa för en otrimmad bil, men självklart
får man mersmak. För Klas betyder utseendet en hel del, och
det förstår man när man hör om en annan BMW han
importerat - en 325 E36 Coupé - som han byggde om med all M3-optik
bortsett från låda och motor. Bilen utrustades med det mesta
i M3-väg, inklusive moccainredning.
Förföljd överallt
Jobbet som CNC-tekniker på Scania i Södertälje, Östra
Transmission, ger knappast gott om kulor, så just nu går
varenda peng till bilen. Något förvånande är dock
priset han fick ge för bilen, ungefär 100.000 kronor. GTS-T-modellen
som ger 250 hästar ligger bara 30 hästar under den omtalade
GT-R-bilen, som kostar mer än det dubbla i nypris. GT-R:en väger
nästan hundra kilo mer än GTS-T, vilket beror mestadels på
bilens fyrhjulsdrift. Känner man inte absolut för fyrhjulsdrift
så är GTS-T ett ekonomiskt trimningsobjekt som lätt
kommer upp i höga hk-siffror till modesta kostnader. Fartspärren
som tidigare gick vid 190 km/h är i skrivande stund ett minne blott.
Klas har varit uppe och nallat på gränsen vid flera tillfällen
innan den rök, bland annat i ett race mot en Nissan 300ZX. Men
det är ingen höjdare när det känns som att köra
på is med de usla däcken. För övrigt tycker Klas
att det börjar bli lite jobbigt att behöva hänga av folk
överallt. Faktum är att han blir förföljd nästan
överallt! Det lär inte bli bättre med ett fläskigt
Nismo 400R-kit, men han har sig själv att skylla. Om Klas lyckas
daska upp sin bil till hk-siffrorna vi skrivit om tidigare så
lovar vi att återkomma med ett uppdaterat reportage.
Sedan vi träffade Klas har han hunnit öka laddtrycket på
turbon till 0,85, vilket enligt honom själv har gjort underverk
med fartresurserna. Snart så åker dessutom intercoolern
på plats och det nya fetare avgassystemet. För tillfället
står bilen grymt sönderstrippad i garaget i väntan på
nyheterna vi skrivit om, men till Emmaboda ska det ha hänt ett
och annat.
|