Par i Qvarnis på Elmia, It´s Fun 2 äntligen bänkad

Qvarnis berättar om motorn för hänförda åskådare.
Det är roligt! It´s Fun-Porschen lär bli vad den heter. Vi har just bevittnat slutbänkningen av 3,6-litersmotorn, som med hjälp av lite kul racesoppa, dubbla turboaggregat och lustgas lär skrämma slag på många kändisar på strippen. Men det är som bekant inte ett bygge enkom för raksträckan, Qvarnis har byggt den första MPS:en. Familjebilen står M5:an Qraftwerket för, och båda kan ni se på Elmia i helgen.

FILM
Tanka hem en film från bänkningen! Qvarnis berättar om motorn och du får höra denna unika motor varvas hårt. Du måste vara medlem för att tanka hem filmen.
Här finns en stor och en mindre variant av samma film
Multi Purpose Sportscar betyder förstås vår påhittade förkortning, som innebär att sportbilen ska visa var scoopet ska stå i fler grenar än framåt. Det är varken en ultimat strippbil, banbil eller ljudbil. Den hamnar nånstans mittemellan, enligt den gyllene svenska medelvägen. Tanken är att den ska imponera lite här och där, utan att vara så där extremt broder duktig på något särskilt. Men visst får man intrycket av att den kan bli giftig överallt? Strippen ligger dock sist på prioriteringslistan, men i år hoppas han att det hinner bli några riktiga repor.

En noga utvald skara åskådare bjöds in för att med egna ögon få se vilken brutal maskin som tagits fram för den minst lika superlativa karossen. Motorn har under ett helt år hängt i taket hos Kenneth Andersson, som driver Motortjänst i Saltsjö-Boo sen 1996. Kenneth har många roliga maskiner på sitt samvete. Nämner jag Jakan och Jocke Sahlin så vet nog de flesta av er vad jag pratar om. Snabba tyskar som fått det redan hysteriska trimmandet att nå nya höjder, både vad gäller monstruösa gatbilar och bilar för 402 meter. Men det är inte bara lekfulla äldre barn som får sina hjärtebarn upphausade hos Kenneth, han ser över många äkta rallyjärn också. Faktum är att han har levererat motorer lite varstans i världen. En jamaicansk motor spenderade ett år hos honom. Andra länder som fått svettigare trafikpoliser är Ungern, Österrike och Belgien. Med mera. Sa vi att Kenneth är själv i firman? Han har en sund inställning till sitt jobb. Han försöker hjälpa alla han kan, men det får ske när det är möjligt. Vill man ha hans hjälp får man räkna med att tidigare projekt måste avslutas först, det får inte plats mer än en motor i bromsbänken. Under ett skynke ligger Jakans motor och väntar på en välsignande hand och lite finslip, lite längre bort i lokalen finns en Volvomotor som ägs av rallyföraren Kenneth Eriksson. Ett projekt som numera mäter ett par år i längd. Bara för att bilen ska gå fort behöver inte jobbet göra det! Allt har sin tid, och Motortjänsts Kenneth tar varje dag för vad den är. För tio år sedan var han med om en otäck rallyolycka när han mappade en bil i England, som i 200 knyck över ett krön inte hann stanna för bilar som var parkerade över vägen. Föraren dog omedelbart, och Kenneths liv hängde på en skör tråd. Men han har långsamt men säkert tagit sig tillbaka, och där han befinner sig i dag tycks han helt återställd från olyckan som höll på att kosta honom livet.

Hängande i kedjor från taket gungar motorn i takt med Kenneths vana knapptryckande via datorn på andra sidan glaset. Med en acceleration av 600 varv per sekund når motorn de inställda 7.300 varven, och direkt får vi resultatet i form av vridmomentkurva och effektkurva på datorn. Den tunga ståldörren till själva bromsbänken är stängd, och vi ser på en termometer hur rödglödgade turboaggregat får värmen att stiga. I det stängda rummet där motorn hänger skapas ett undertryck som gör dörren enormt svåröppnad, och Andreas som filmar där inifrån blir yr av avgaserna. Utan hörselkåpor hade han fått svårt att sova i natt, vrålandet från den luftkylda boxersexan är lika underbart på håll som det är öronbedövande när man står intill.


Så här ser resultatet av en tidigare bänkning ut. Vilket som är hästar och vridmoment får ni gissa själva, liksom hur mycket krut det är i burken!

Vi som följt farsen med It´s Fun 2-motorn under året som gått har förstått att turen kommit och gått ett antal gånger.
Orsakerna till problemen är lika många som hästarna, åtminstone känns det så för de inblandade. Kenneth försöker klargöra för vad som gått snett, men det är inte lätt efter alla dessa omgångar. Från början hoppades man kunna komma ut med bilen redan till sommaren 2002, men de planerna sprack snabbt. Trasiga turboaggregat som täckte hela skogen utanför Motortjänst med blå rök ersattes efter långt om länge av helt fel sort, vilket ytterligare sinkade. Sen blev det ännu fler bromsklossar, om uttrycket tillåts. Det behövdes värre kammar, och motorn krävde mer luft, mycket mer luft. För att kunna mäta trycket och leta ett eventuellt fel i cylindrarna använde Kenneth ett av honom införskaffat specialstift för 25.000:- som mäter det mesta, förutom skostorleken. Det visade sig vara ventilfjädrarna som behövde spännas och schimsas hårdare för att inte laddtrycket skulle försvinna genom ventilerna. Nej, det är inget budgetbygge vi snackar om, men svångremmen är ändå hårt åtdragen. Det är bara tack vare sponsorer, vänner och förstående familj som det här projektet har gått i lås. Känner ni igen problematiken?

Det ligger som sagt mycket arbete bakom alla de finjusteringar som krävs för att optimera prestandan. Nu är maskinen inställd för att ge en härlig extra skjuts i början, men som kurvan ser ut matas bilen med kraft genom hela registret. Det är med en oerhörd styrka av 960 Nm som motorn visar vad den går för. Effektsiffran? Den får du fantisera om. Vi säger inget. Qvarnis är nöjd över förväntan, och vi är stumma av förundran. Vridmomentet saknar motstycke i sportbilsvärlden. Glöm McLaren F1 och Porsche GT1. En bil som börjar närma sig It´s Fun 2:s höjder är 15 miljoner kronors-bilen Mercedes CLK-GTR. Den har 775 Nm. Vi kan ju nämna folkamonstret Touareg också, den kan fås med en V10 diesel som ger 750 Nm. Men den spelar i en lite annan division, både drivmedelsmässigt och rent allmänt. It´s Fun 2 ger sig absolut inte ut på några offroad-äventyr, får vi hoppas i alla fall. It´s Fun-Sierran åkte ju på lövskogssafari i slutet av Anderstorps långa raka, och det ska vi inte ha någon repris på.

Nu far motorn ner till Jan Tolli Motorsport i Helsingborg för en sista finputsning innan det är dags att baxa in den i bilen. Som det verkar lär det behövas både en och två kofötter för att kolossen ska få plats - men ner ska den! Det har Qvarnis bestämt, och säger Qvarnis nåt så blir det så.

Text, foto, film: Bo Lundvang


Qvarnis mötte upp i sitt andra skötebarn (eller tredje om man räknar dottern Jacqie...) Qraftwerket, en BMW M5 av det mer extrema slaget. Avgasrören är i storleksordningen stuprör, och mäter 5 tum. Perverst stort! Se mer av bilen i Zatzys monter på Elmia.


Fakta om projektet och bilen

Bil: Porsche 911/930 turbo ­78.

Målsättning: Bygga en av Sveriges snabbaste allround-gatbilar alla kategorier. Konkurrenskraftig såväl på gata, racerbana som på strippen, med en mäktig multimediaanläggning och utställningsfinish. Men också plats för fästmö, barn och barnvagnen på takräcket.

Ett projekt av: Jocke Qvarnström, JTI Motorsport och Thomas ²Swippe² Westman på MDS Västerås i samarbete med bl.a MDS Sverige, Yokohama, OCL Brorssons, Bilskräddarna, Mickey Thompsson, Race Fuel 66, Ferrita, sportbilen.se, zatzy.com, Tommy Hjellström & Co Dekor & Design och BGM Motor.

Kaross: Strosekbreddad. Dörrar, huv, bakvinge, lucka, fram och bakskärmar i glasfiber. Egendesignad frontspoiler med delar från bl.a Porsche 993 RSR, 964 RS, 964, 944 och DTM vinge i kolfiber. Egendesignad bakvinge med delar från bl.a 993 GT2 och DP3 med vingplan i kolfiber. 993 dörrhandtag och 993 takspoiler med inbyggt bromsljus. Framlyktor från Fiat Coupe. Ruf backspeglar. Avgasskydd i kolfiber.

Motor: 6-cylindrig boxersugmotor på 3.6 liter från Porsche 964 Carrera.
Dubbelturbokonverterad med Garret GT30BB och dubbla wastegates.
Dubbeltändning med 2 tändstift per cylinder. Keramikbelagda smidda kolvar.
Specialtillverkade Verdi vevstakar. O-ringat block och topp. Justerbara kamdrev. Hemliga kamaxlar. 993 Super Cup vipparmar. Natriumkylda ventiler.
Rochester 960 cc spridare. MBE 941 insprutning med bl.a responssystem och launchcontroll. Dubbla plenumkammare med dubbla spjällhus och 6 st NOS nozzlar. Extraktorgrenrör med 3² dubbelt avgassystem i rostfritt med dubbla 5² slutrör. Kompression 7:5.1. Justerbart turbotryck. Allt viktjusterat.

Effekt: Tillräckligt? (Original Porsche 911/964 3.6 turbo, 360 hk).

Prestanda: Teoretisk toppfart vid 7500 rpm ca 332 km/h.

Transmission: 5-växlad Porsche G50/52 med lamelldiff. Sachs sinterlamellkoppling. 964 RS svänghjul. Slutväxel 3:44.

Hjulupphängning: Modifierade Bilsteinfjäderben fram och bak av coilover typ.
H&R fjädrar fram och bak. Rörkrängningshämmare. Fjäderbensstag.

Bromsar: Porsche 930 3.3, samma som Le Mans vinnaren Porsche 917. Orangea Pagid racingbelägg. Racing bromsvätska. Aluminiumomspunna bromsslangar.

Fälgar: AEZ Olymp 8.5 x 18² & 10 x 18². BBS magnesiumfälgar 11 x 15².

Däck: Svarvade Yokohama AVS Sport 245/35-18 & 295/30-18" alt Yokohama Advan 048R däck 225/40-18" & 285/30-18". Mickey Thompsson 26 x 11.5 x 15².

Lack: Lamborghini-orange candy pearl av Swippe. Design av Ari Harjunpää.
Dekor av Tommy Hjellström.

Inredning: Rött skinn och matta. Sabelt-stolar omklädda i röd och svart alcantara. Heigobur. Dubbla brandsläckare.
Sabelt 6-punktsbälten. TV-tuner, CD, DVD, Kenwood KVD 920. MDS Fanatic 4600 förstärkare, MDS 6,5³ TV skärm bak. Framsystem Dynamic 6.5² och MT-9 diskanter. Fanatic 10² bas. Porsche 959 hastighetsmätare till 350 km/h, Porsche Motorsport 2.0-bars laddtrycksmätare med skvallernål, Autometer-varvräknare med shiftlight.
Laserstörare, laservarnare, radarvarnare och polisradio. Mockaratt med snap-off.
RS innerdörrhandtag. Alupedaler och fotstöd. Solfilm.

Här finns filmen från bänkningen!