Trångt och mycket - Elmia 2003

Ovan satta rubrik är en snabb sammanfattning av Bilsport Performance Show och Custom Motor Show 2003. Det råkalla vädret till trots stod man tålmodigt i kö utanför de stora mässhallarna i Jönköping, ibland över en timme. Väl inne ville många fortsätta köa vid Bankomaten, medans andra valde att ordna riktig korvstoppning i rulltrappor och framför utställningsmontrar. Trots det allmänna kaoset var det glada miner från de flesta, och vakterna kunde konstatera att det var betydligt mindre fylla i år än tidigare.

De värsta raggarsvinen höll sig på sin kant; den bortre delen av stora parkeringen blev mer eller mindre ett slagfält där man gjorde "lilla Power Meet". Cruising, åka på taket och kissa i buskarna, de rätta ingredienserna infann sig snabbt när tusentals vänner av V8-muller infann sig på plats.

Vi har samlat några godbitar från mässan. En drös med bilder, någon film och ett par reportage, och mer är på väg.


FILM
Här finns en film när Speed Demons BMW Z3 Coupé ritar fina ringar i asfalten under uppvisningen(för medlemmar)


I Zatzys monter kunde man beskåda några riktiga "eyecatchers", och då menar jag främst bilarna man ställt upp. Qvarnis M5:a Qraftwerket var på plats med sina dubbla 5-tumsblås där bak, som ser närmast perverst stora ut. Den ska ner på Nürburgring för några dagars stenhård förarkurs, med Jocke Qvarnström själv bakom ratten. Vi utlovar intressant läsning från den resan! Vidare fanns JoCCes Superevo i montern, för säsongen iförd ny dekor över det skrikgula. Nummer tre var TT'R:s Audi med samma beteckning, en grymt modifierad skapelse värd en extra titt.


Att det var något speciellt med Corvette framgick klart, en stor yta tillägnades denna amerikanska dröm som i år firar 50-årsjubileum. Om Corvette passar som kombi eller ej är upp till betraktaren att avgöra, personligen skulle jag ha gjort som Qvarnis åtminstone planerade för - sätta takräcke på sportbilen där man kan placera barnvagnen!

Börjar publiken tycka att ditt bygge är tjatigt år efter år kan man göra som Koos, måla om hela kalaset! Nu är det visserligen mer förändringar än så gjorda, i denna före detta röda "Zerrari" med bas i en Nissan 300ZX TT. Nej inte Audi TT, TT som i twin turbo.


Den vanligast sedda delen på JoCCes supersnabba Superevo, för stunden iförd en ytterligare snabbhetsdetalj. Skylten ger mellan en och två hästkrafter extra. Joo!


John D´Agostino och John Gimelli hade tagit med sig den här långa skönheten direkt från USA, en Buick från 1948. Byggaren av Batmobil-lookaliken gick förbi, och sonen fnissade gillande åt hålet där bak, och tyckte att Batmobilen passade ganska bra som äkta hälft med tanke på dess långa elaka turbinsnurra fram. Sök på "batmobilen" i bildarkivet så förstår ni själva!

Micke Svensson, alias Speed Demon, ställde under en kort stund ut sin BMW Z3 M Coupé i hemmaklubben Swespys monter. Sen körde han runt med rykande sulor utanför D-hallen, som en ovanligt lyckad publikvärmare inför mc-galningen Kevin Carmichaels show. Ja, han har däcksponsor. Tack till Yokohama för all go lukt!
Se filmen från hans rykande uppvisning här (för medlemmar)


Swespy är Norrköpings lokala gatbilsklubb, med hemsida på adressen www.swespy.com. De hade tagit med sig inte mindre än åtta showflickor, som glatt spred klubbens adress på rätt ställe. Smart!


Den här kallas "Experimentbil -03" och rymmer precis som ni gissade bara en person. Det lär vara en person utan cellskräck också, för maken till trånga kupéer får man leta efter! Får vi föreslå namnet "Dojan"?





Tvåsitsig Formelbil för gatan

Ulf Bolumlid driver företaget Design by Ulf, som främst bygger kolfiberdetaljer men även designar och bygger spännande bilar. Mest i form av kit eller racechassin för att kunden själv ska få välja hur bilen ska bli, men vill man ha en helt färdig bil går det också bra.

Nu har man tagit fram ett helt nytt racechassi med monocoque i kolfiber och ram i aluminium som går att anpassa till nästan vilken kaross som helst. Ulf berättar själv om bygget, som är ett modulchassi-system med formelbilsgeometri. Idén är att vända på konceptet och inte göra som alla andra som vill ha värstingbilar, att börja med en standardbil och göra om den till en racerbil. Ulf börjar i andra änden och gör en gatbil av en racerbil istället. Geometrin är tagen från en Formel Opel Lotus, men med uppdaterad hjulupphängning. Vem vill inte ha en tvåsitsig formelbil för gatan?

0-200 på tre sekunder
Chassiet väger 250 kilo med en Hayabusa motorcykelmotor bakom ryggen, en kolfiberkaross ovanpå adderar ungefär 40 kilo. Det ger vikt/effektförhållande som motsvarar en Formel 1-bil, vilket innebär en teoretisk acceleration till tvåhundra på tre sekunder. Snacka om hästspark i ryggen! Enligt Ulf blir det inga svårigheter att gatregistrera bilen, men en snällare så kallad besiktningsmotor måste man skaka fram. Priset för ett rullande chassi med hjulupphängning börjar på 140.000 kronor, men då måste man alltså skaffa både motor och kaross. Tack vare konstruktionen går det att förlänga hjulbasen med lätta medel, vilket gör det enkelt att hitta en kaross som passar. En Sensor-kaross kostar ungefär 160.000 kronor, självklart helt i kolfiber. 35 kilo väger det, vad kilopriset blir törs vi inte räkna ut! Vill man hellre ha ett budgetalternativ finns Mania Spyder för 30.000, men då blir det glasfiberkaross. Ulf har byggt och sålt 57 stycken Mania Spyder sedan 1992. Karossen passar på Volkswagen-bubblans chassi, vilket gör det till en billig cab med sportigt utseende, fast kanske inte några extrema prestanda.

En strid ström av värstingbilar på gång
Ulf har designat den vackra Sensor, och två av dessa är på väg ut på marknaden. En byggs just nu i Stockholm, en i Malmö. Det blir rena streetracingbilar, mer information än så får jag inte ur honom. Sverige får fler värstingbilar för nattbruk, då tänker jag närmast på trion Supramannen, Silversupra och 3KGT som beställt varsin Ultima GT-R, även det racerbilar i formel-stuk för gatan. En ultraextrem superbil planeras från Ulfs håll, vad tror du om nämnda chassi med dubbla Hayabusamotorer? 650 kilo och 800 hästkrafter. Låter tämligen livsfarligt, men roligare än så får man nog inte på gatan!

Text och foto: Bo Lundvang





Wheelster - modern hot rod

Ett annat projekt av Ulf Bolumlid är Wheelster, som bryter något mot hans övriga sortiment av sportbilar. Men skenet bedrar, det är ingen 25-hästarsmotor från 1934 under locket. Bilen är en minimalistisk racerbil med 30-talsstuk fast i 2000-talstappning.

Ulf kan inte riktigt förklara varför det blev en hot rod, han brukar ju vanligtvis göra låga sportbilskarosser. Men han har alltid varit imponerad och inspirerad av 30-talets spännande designformer, så han gjorde slag i saken. Det började med enkla skisser på papper, som sedan övergick i en bil i skala 1:5. Materialet är bonocell, en skumplast som är lätt att bearbeta. Han börjar med ett block, som han sedan karvar ur med skalpell eller kniv. När han är nöjd med den lilla modellen gör han om samma historia fast i skala 1:1. Sen följer flera steg med bland annat glasfiberformer innan den slutliga karossen kan byggas. Grundformen är tagen från 30-talets klassiska roddar, från framrutan och bak påminner den om Ford -34, men fronten är skapad ur eget huvud. Stötdämparna är centralmonterade,


Vackrare växelspaksknopp får vi leta efter, men hur skön är den att rycka i? Ulven är Design by Ulfs logotyp, och just denna skapelse är gjord av lite epoxy och guldfärg.

Förklädd racerbil
Wheelster ska byggas i fyra exemplar till att börja med, det är projektets inblandade som vill göra varsitt exemplar. Karosserna blir alla i kolfiber, men motormässigt kommer de skilja sig åt. En sätter i Jaguar V12-motor, en annan kör med Cadillacs Northstar V8-motor. Själv har Ulf valt en racepreppad smallblock V8 från Chevrolet, som ger ifrån sig 450 hästar vid 8.000 varv. Motorn varvar hela 8.200 varv, och motorljudet smattrar ilsket på grund av den hårda trimningen. Vikten på knappt 1000 kilo ger bilen fina prestanda, en bil för snabba utflykter längs somriga landsvägar. Men billigt blir det inte med Ulfs motorval, den slukar nämligen hela tre liter milen. När man smygkör!
Det ska bli en riktig åkmaskin, en bli som lär förvåna andra på landsvägen med sin snabbhet. Den skiljer sig från de klassiska roddarna genom att ha lika stora hjul fram som bak. Det handlar om 20-tummare med 245/35 fram och 255/35 bak. De kostade 56.000 kronor, ungefär som två Mania Spyder-karosser!


Inga onödiga detaljer här inte! Notera att rattens design går igen i fälgens utseende.

Minimalistisk design
Interiört liksom exteriört har allt onödigt kapats bort. Inga mätare som stör föraren från körningens upplevelse, och en renskrapad kaross med mottot att vara så "clean" som möjligt. Vill du läsa mer om Wheelster ska du hålla ögonen öppna efter kommande nummer av Wheels Magazine, där kan du bland annat se Ulfs egna byggbilder från projektet.


Konstnären, designern, kolfibermånglaren och bilbyggaren Ulf Bolumlid tar igen sig på en dyr fåtölj bestående av en 20-tumsfälg.

Bil: Wheelster
Ägare/byggare: Ulf Bolumlid med hjälp av bland annat Hammarö Autorestore som byggt karossen
Motor: Trimmad V8 Cheva Effekt: 450 hk vid 8.000 varv Vikt: Cirka 1.000 kg Fälgar & däck: 245/35/20" fram, 255/35/20" bak Bromsar: Wilwood-bromsar, fyrkolvsok med racingskivor fram Bränsleförbrukning: minst 3 liter milen Tank: 60 liter
Byggtid: 6 månader

Läs mer om Ulfs projekt på hans hemsida www.sensor-racing.com

Text och foto: Bo Lundvang





Hemgjord sportbil klar efter åtta år

Ett riktig extremt specialbygge vi hittade är Marcus Winbos namnlösa sportbil, som är en duktigt låg tvåsitsare byggd i glasfiber på en aluminiumbur. Än så länge drivs den av en sexcylindrig BMW-motor, men i garaget väntar en uppgradering som bland annat innebär turbobygge. Då blir det mer skjut i bilen, som väger ynka 900 kilo.

Marcus jobbar med Ulf Bolumlid, känd för sitt ekonomiska roadsterkit Mania Spyder. Där finns det många roliga byggen på gång, bland annat en lättviktare i mestadels kolfiber som ska drivas med Hayabusamotor. Nej, det är inte Acid, det är en hittils icke namngiven raket som ska chocka massorna. Allt utom karossen finns också att beskåda på mässan.

Marcus plan med sin lågsniffare var att göra en snabb och udda bil som väcker uppmärskamhet, och det har han lyckats med. Ekonomiskt är det ingen budgetracer, det ligger ungefär 150.000 kronor och 3.000 timmars byggtid bakom. Timmarna är fördelade på åtta år, och det är först i höstas som bilen har hittat ut ur ladugården. Marcus är för övrigt Alfa-huligan, och tänker ta med sig bilen på klubbträffarna. Det är inte utan att han låter lite orolig för att visa vad som döljer sig under skalet, BMW-järnet lär inte ge honom hedersmedlemskap...

Bilens designmässiga förebild var en gång i tiden Maserati biturbo, men det är inte mycket kvar av det numera. Bilen har drag av många sportvagnar, men det är svårt att se någon direkt likhet med någon särskild. De runda baklysena i bästa Ferrari/Corvette-stil kommer från Hellas lastbilssortiment. Man tager det som passar, inget är förbjudet när det handlar om kit cars. Det påminner oss om den undersköna och blixtsnabba Ford GT40 vi skrev om i höstas, med tuffa framlysen från Saab V4. Brum brum!


BMW:s opalgröna lack från 1983 hintar om var motorn har sitt ursprung.

Text och foto: Bo Lundvang



Godbitar från Elmia


Nissan 300ZX. Ja, under all plast! "Ninja-bygge".


Även denna en kändis från media. Volkswagen-bubbla för beachen.


Känner ni igen bilen? Ett kit med förebild från filmen Gone in 60 seconds. En lika vacker som snabb Shelby Mustang.


Oops! Vårens lättklädda mode har nått även svenska bilmässor. De här kan man träffa i Evographix monter.


Volvo T6 Roadster, missa inte denna i nästa Bilsport! En makalöst vacker bil byggd av Leif Tufvesson i Ängelholm. Karossen är en handformad aluminiumdito i egen design, med fronthuv och skärmar i kolfiber och en takbåge i stål. Chassiet är ett nytillverkat stålchassi av tröskelramstyp med bultad rörsubframe fram med dubbla triangellänkar i rostfritt och kompositbladfjäder. Runt om sitter justerbara Öhlinsdämpare, fjäderklädda där bak. Motorn är som bilens namn antyder en T6:a från Volvo S80, med dubbelturbo och dubbla 2,5-tums fullflödes avgassystem. Automatlåda sitter i, en Tiptronic. Inget i den här bilen är snålt tilltaget. Det finns ABS-bromsar med slitsade Tar-Ox på 330 mm, skivor med 6-kolvsok fram. Fälgarna är från ATS Apollo och är kromade splitfälgar på 7,5x17 fram och 10x18 bak. Fälgarna är skodda med Pirella Asimmetrico P-Zero. Bilens finish är avslutad med en klarlackad DuPont grönmetallic/pearl.


Corvette firar 50 år, och på plats hittar vi bland annat denna "toplss:a " Corvette C5. Bilder på några riktigt extrema Corvetter (bland annat en kombi) finns i bildarkivet.


Det finns bilar ur alla kategorier, här en sprojlans Ferrari 360 Modena försedd med sulor från Avon Tyres. Dessa ska slitas ner den 26-27 april, när det är Avon Days på Kinnekulle Ring. Massor av Ferrari-bilar på banan, vi rapporterar därifrån med filmer och bilder!