En dag på Ringen
av Benny W



Efter 10-15 års snack har jag nu äntligen kört Nürburgring - Die Grüne Hölle - Det var dock inte den sista gången jag körde den! I'll be back! :-)

Bilen höll dessutom vad den lovade - även om däcken kunde ha varit bättre. I mellanregistret, 100 - 200 km/h, är den väldigt acc-snabb vilket är perfekt för Ringen och även toppfarten är okey (nåja...)

Det avgörande bildbeviset på toppfarten finns dock inte! Bilden jag tog när jag åkte på varvstoppet första gången visar bara den "övre delen" av mätarna (dvs varvtal och hastighet syns inte), så man såg mest trafiken framför bilen (det är inte helt riskfritt att åka omkring och fotografera i 280 blås så ni måsta ha ett visst överseende...).

Jag bifogar dock ett par bilder där ni kan se varvtalet kontra farten och själva se / räkna ut att den faktiskt gick mätaren ut, dvs 280. Varvstoppet sitter på 7200 rpm (på Ringen gick det aldrig så fort. Jag skulle tro att det då gick 220 - 230 som snabbast men säker på detta är jag inte eftersom man koncentrerar sig på annat... :-).
På vägen "upp" / hem så fick jag chansen att åka på varvstoppet många gånger då det var lite mindre trafik men då var batteriet i kameran redan slut... :-( ) Det digitala värdet ni ser under yttertemperaturen visar den aktuella bensinförbrukningen...

Det var dock inte så lätt som man skulle tro att åka så pass fort på autobahn. När jag själv låg och "marshade" i 170-220 så åkte jag fortare än de flesta. Jag skulle tro att snittet i mittfilen ligger på runt 140-160. En och annan blåste dock förbi men jag tror inte dom körde så mycket fortare än 250 (de flesta Audi/BMW/Mercor verkar ha 250 km/h-stoppet kvar(?)). Innan jag lärde mig "tricket", att ligga i ytterfil med "vänsterblinkersen" på, så var det ett jäkla gasande och tok-bromsande. Dock kunde man aldrig lita på "tricket" eftersom det fanns massor av turister som inte hajade "tricket" (och en och annan tysk som tycktes "skita i det")...

Det fantastiska med dom bifogade bilderna är att dom är helt lagliga! Det är Tyskland - inte Israel - som är det förlovade landet! :-)
Målet med hela resan var att sätta en låg 10-minuterstid på den 20,88 km långa banan, även om jag hoppades komma ner på en 9-minuterstid (enligt vän-kretsen så kunde jag "bara glömma" en 9-tid. Möjligen, och i bästa fall, skulle jag kunna sätta en 10:a :-) )


Så till det viktigaste...


#1 9,41
Jag var så jäkla taggad att den satt av bara farten! (Tack Wirus! Utan ditt tips av dataspelet "Sports Car GT", och massor av övning på densamma, så hade mina kompisar fått rätt ang tiderna!
Kom ut på banan som 6:e - 7:e fordon efter en Porsche GT3, BMW M3:a och några bågar. Jag tror att jag körde om alla bågar och jag körde ifatt M3:an. Porschen såg jag inte skymten av... Var ”nära” att åka av några ggr…

#2 10,14
Började duggregna. En olycka med en MC-kille i ”wehrseifen”, dvs i den brantaste och kurvigaste partiet, gjorde att jag förlorade mycket tid pga gul-flagg. Jag körde dessutom om en husbil(!). Förlorade dock ingen tid på denna omkörning!

#3 10,25
Första varvet på söndagen. Duggregn och ute som första bil. Åkte lite för fort i någon ingång och lite på ”gräset” i utgången på några kurvor….

#4 10,03
Väntade på att det skulle sluta regna. Körde i lätt duggregn / upptorkande men tyvärr så hade det nu börjat komma mycket folk till banan. Ett lite långsamt men ändå ett bra varv (bra linjer).

#5 9,27
Kom ut bland dom 10 första efter första avbrottet (jag tror att dom behövde sanera banan efter en ny olycka) och tog rygg på en BMW. Ett bra varv med få misstag. Hade dock lite problem i samband med några omkörningar (ytterligare en dåre som inte tittade i backspegeln!). Förlorade en hel del tid & moment på detta...
En stund efter mitt 5:e varv så inträffade en ny olycka så dom fick stänga av banan - igen (för en stund). Jag vet inte vad som hade hänt men jag såg en polisbil på banan och fick förklarat för mig att polisen nästan alltid kommer när det har hänt en olycka - och Ringen räknas som ”allmän väg” när den är öppen ”publikt”! :-)

#6 10,04
Ett skitvarv med ganska mycket trafik. Förlorade en del tid vid några omkörningar men framförallt så körde jag för fort i ingångarna på flera kurvor… Nu började däcken ge upp…

#7 9,48
Lite bättre tur med trafiken den här gången men nu hade däcken definitivt gjort sitt. Nu ”skrek” dom överallt. Dessutom "tog jag i" lite för mycket och sånt straffar sig nästan alltid….


Totalt så blev det alltså 7 varv och 20,1 körda mil :-)



En kul grej...
På lördagen, efter mitt 2:a varv, så fick jag möjlighet att åka med en tysk rallyförare i en hyrd J Audi 2.7 BiTurbo Diesel! Han körde på 10,41. Med tanke på 1900 kilo tung bil, automat, passagerare och halvblöt bana så är det en utmärkt tid! Han förlorade dessutom en del tid på en idiot (det fanns gott om dom) som inte kollade backspeglarna. När jag fråga om det verkligen var okey att åka Ringen i en hyrbil så blev svaret: - Så länge du inte åker av så är det ingen fara! J Han tipsade mig om att "nästa gång" så borde jag istället flyga ner till Frankfurt och hyra mig en Porsche 911 "över helgen". Enligt honom kostar det ca 450 € för en weekend. Bara så ni vet...

Mvh
/B
Utanför grindarna till Pitstop Café / infarten vid Tiergarten
För en gångs skull så var jag i tid till något - ca 5 timmar innan banan öppnades för allmänheten! :-) En timma innan den öppnade så var det knökfullt överallt!
Tittar man låååååångt upp så ser man Döttinge höhe och bilden är tagen vid infarten på Tiergarten (se kartan). Hyfsad raka! och den forsätter en bra bit till...
Jag har fått mycket tråkningar av polarna för att jag inte fick någon bild på när jag åker på varvstoppet (7200). Om man kollar lite nogrannare på hastighetsmätaren kontra varvräknaren så kan man dock själv räkna ut att den gjorde / gör 280 km/h. Egentligen så borde mätaren ha stått på 285 vid det varvtalet... Jag vill minnas att vägen bara var 2-filig vid detta tillfälle (det var sannolikt inte fri fart här men jag hajjade aldrig deras regler så jag höll stumt mellan städerna...) så det var inte helt lätt att fota när kameran behöver över 1 sekund på sig att ta bilden efter det att man trycker på knappen. Man glömmer lätt att man färdas i nästan 80 meter / sekunden.
Märket inhandlades INNAN jag körde Ringen men det var först efter att både jag och bilen hade kört banan som det fick sättas dit.
Nürburg nord och sydslingan karta från 1969





FAKTARUTA
Bil/Modell: Audi S3 1,8 T
Årsmodell: 2000
Mil: 5000
Tjänstevikt: ca 1400 kg
Motortyp/Volym: 4 cyl/1,8L
HK/Nm: Ca 280/380
0-100 km/h: ca 5,7 sek
402 meter: -
TopSpeed: 280 km/h
Växellåda: 6 vx manuell
Däck: Yokohama A048 225/45/17(Vid ringenkörningen Pirelli 6000)
Modifieringar: Dahlbäck Racing:
Avgas (Milltech), Chip (MTM)
Dump (Dahlbäck), Spridare, Sportfilter
Övrigt: 4-hjulsdriven (Haldex) drivning 85% fram, 15% bak
På G: Byta till antingen coilovers från KW eller ACEs motsvarande -
clubsportchassie från Hohenester.
Byte lite ventiler och programera om styrboxen till Haldexen -
så att den driver 50/50.