TopSpeedmästerskapen i Go-kart 2003


Den 10:e december gick Topspeed mästerskapen i Go-kart av stapeln på RaceTown intill Stockholms centralstation. Datumet var noga utvalt för att undvika tillströmning av allt för stora publikskaror. Det var samtidigt som festen med samma namn som en känd dynamitkung gick av stapeln i det närbelägna stadshuset. Förhoppningen var att allmänhetens blickar skulle vara riktade mot detta evenemang, så att mästerskapet kunde genomföras utan störande moment såsom för mycket publik, media eller annat.

När tidpunkten var bestämd såg det inte ut att vara några problem att fylla startfältet med 8 förare. Ju närmare tävlingsdagen kom, desto osäkrare blev antalet deltagare. Någon skyllde på att han var för dåligt tränad för att delta!!?? (Vadå, är det inte lite fusk att träna?). Andra var upptagna med annat, vad det nu kunde vara, det måste ha varit någon typ av livräddande arbete, som var viktigare än att delta i detta kartmästerskap. Det förekom en hel del diskussioner innan mästerskapet om vem som skulle åka hem med buckla nummer 1. Konstigt nog så blev det ingen av dem som var mest säkra på detta innan som vann mästerskapet, som för övrigt var lite unikt eftersom det ingick bara en deltävling i mästerskapet.


Hur som helst så slutade det med att det blev en wild-card förare antagen att delta i racet (Lars S). Övriga startande var Lelle, Torbjörn, Andreas, Robert J, Dan, Henrik och Tomas. Normalt, så brukar de yngsta startande tillhöra rookie kategorin, men med hänsyn tagen till snudd på regelvidriga träningskörningar, till råga på allt på den aktuella tävlingsbanan, så får man nog anse att åtminstone Robban, Andreas och Henke tillhörde den etablerade eliten i detta mästerskap. Övriga kunde nog räknas tillhöra rookie ligan, även om vissa rykten gjorde gällande att en viss Lars kört väl många gånger tidigare. Till ett mästerskap som detta kommer det förstås en del förfrågningar från media, men eftersom vi ville ha ensamrätten till inspelningar och bilder, så anlitades hovfotografen Simon.

Uppsamling och förarmöte var tidsutsatt till kl19.30. Då banan inte var i helt perfekt skick, så fick ett antal föråkare köra några varv innan för att lägga ut lite gummi på banan för att uppnå bästa grepp till de viktiga kvalheaten. När föråkarna gjort sitt, så var det dags för första kvalheatet. Totalbästa varvtid i 2 kvalheat om 7 varv i varje skulle avgöra startordningen. Kl 20.00 var det dags för det första kvalheatet. Det syntes direkt vilka som kört på banan innan och vilka som var där för första gången. Det tar ju alltid lite tid att lära sig hitta runt en ny bana. Denna bana startar med en ess-kurva vilken går över i en chikan ut på en raka som slutar med en 180-gradare, efter det en raka, en chikan, en kort raka och en 90-gradare innan start/mål. Greppet var över förväntan bra och tiderna efter de två kvalheaten kan ses i tabellerna här intill. Det var lite oroväckande inför själva racet att den yngsta deltagaren hade bästa träningstid. (Han har inte ens körkort.) Konstigt att han törs köra så mycket snabbare än pappa Torbjörn, då detta borde resultera i indragna övningskörningstillfällen för en ganska lång tid framåt.

Lelle som värmt upp med att gå till McDonalds och äta den största hamburgare han kunde beställa, klagade på illamående mellan kvalheaten. Kunde det vara avgaser eller bensinångor? Nej, försäkrade Torbjörn, det finns ingen trevligare doft än lite bensinångor. Själv påstår Lelle att det beror på att han har för bra balanssinne, så att han blir åksjuk av att åka med sig själv. (Undrar hur han kör egentligen?)

Efter 2 rafflande kvalheat såg startordningen ut som följer:
Robban o Henke i första ledet, Lars o Tomas i andra, Andreas o Danne i tredje och Lelle o Torbjörn i fjärde led. Robbans taktik var att gå ut stenhårt och sedan bara öka… Konstigt nog så var det sju förare till som hade samma taktik??!!!
Det blev som vanligt trångt i starten, Robban kom iväg först, sedan Henke och Lars tätt efter. Tomas satt och sov i starten och passerades av Andreas och nästan några till också innan han vaknade till och märkte att starten gått, ett klart orutinerat misstag.

Tyvärr klarade Lelle bara att köra tre varv innan illamåendet tog överhanden och han tvingades bryta racet.
Henke gjorde en tuff, kanske väl tuff, men i alla fall nödvändig omkörning av Robban och knep åt sig förstaplatsen. Tänk hur det sett ut om en ung spjuver utan körkort skjortan av alla ”rutinerade” förare. Om det inträffat och läckt ut till pressen hade det säkert petat ut alla Robinsonrubriker från kvällstidningarnas löpsedlar. Bra jobbat Henrik!… En välförtjänt seger, trots ett antal smygträningsvarv i förväg. Den fullständiga resultatlistan ser du i tabellen nedan.

För att citera Robert Lavér i 2004 års MC-katalog:
”-Kom ihåg att man kan ha lika roligt med 35 som 150 hk om man bara väljer rätt sätt att använda maskinen.”
Effektsiffrorna gäller där motorcyklar, men kan helt klart överföras på annat. Hur många hk har en hyrkart, eller minimoto? Kanske 6-8hk, vad vet jag, men kul är det att köra i alla fall! Till nästa årsmästerskap får nog Henke hålla i hatten. Det finns minst sju som är villiga att slåss om titeln nästa gång, och redan nu ser fram emot nästa race.

/En av deltagarna.


Tabellen efter första kvalet
Tabellen efter andra kvalet
och finalen

Här finns ALLA data på varvtiderna