Fiat Uno Turbo

Reportage Team Ouz Racing, Fiat Uno T -89.
Enköping: 2003-03-30 av Särås

Under ett år har Pelle och Taxen finslipat på deras Uno Turbo och under vissa perioder så var det inte så effektivt i garaget. Dom hade från början hoppats på att göra klart bilen förra året men alla vet att allt inte går som man har tänkt sig jämt... Så i denna historia så kan vi väl säga att det verkligen inte blev som dom tänkt!
Men nu kan Team Ouz Racing säga att dom har Sveriges läckraste och kanske snabbaste Uno, frågan är om det inte är en av världens snabbaste Uno!

Under förra året blev det Uno feber, alla skulle åka Fiat Uno Turbo. Man fick mycket skoj-bil för pengarna och dessutom är det en bil som är perfekt att experimentera och lära sig meka med.

Men egentligen så var det en kille från Uppsala som kallar sig för Rödafaran som var först att köra fort med en Uno på strippen. Det var sommaren 2001 och tiderna var höga 13 sekunders repor och det med lustgas!

Förra sommaren var det Juha K och Brillko som blev "Uno-kändisarna". Brillko körde snabbare än nån annan Uno gjort i Sverige och Juha besegrade en rad med snabba bilar i Lazzat Strip Challenge ända tills finalen kom och Juha sköt sönder turbon...

Samtidigt så hade en Uno kört på "En dag på strippen" i Mantorp med helt otroliga 13,23 sekunder som bästa E.T!
Tony hette föraren och han är idag Sveriges näst snabbaste Fiat genom tiderna och den snabbaste Fiat Uno Turbo-föraren Sverige har...
I alla fall om man tittar på tidskortet!

Under hela denna sommar så mekades det till och från i Enköping i Pelles föräldrars garage. Taxen plockade ner hela motorn och balanserade och bytte allt!
Så med en ny och fin motor på ett motorstativ så stannade allt upp igen!

Den renoverade motorn dom nu lyfte i hade våldtagits med ett turbo aggregat från en Saab 9-5 Aero och aggregatet ska klara en del effekt säger Pelle och Taxen i mun på varandra!
Det ska ju vara lite gooo... Får man höra sedan, det här är grabbar som har ägt några roliga bilar i sitt liv och kände att när dom kom över en Uno Turbo med diverse fel så kunde man inte bara säga nej!
Så dom köpte bilen tillsammans och där började allt i april 2002.
Då ville som sagt pojkarna försöka köra bilen till hösten men som jag skrev tidigare så blev det inte så...
Lika bra var kanske det då bilen nu är brutalare än nånsin och nu har verkligen Team Ouz Racing en chans på den skalp dom vill ha!
Sveriges snabbaste Fiat!

Frågar man Pelle så tror han inte att 12 sekunders repan ska vara nåt problem, trots att deras OMP lamell och tryckplatta inte klarar av effekten utan att det slirar och det på gatan. När dom kör in motorn laddar dom "måttliga" 1,4 bar då allt är nytt i maskin säger Taxen!
I sommar blir det minst 2 bar sen får det bära eller brista!
Det som är extra kul med denna bil är att bygget har kostat grabbarna mindre än 30.000:-det med ny lack, fälgar/däck, extra motor, ny turbo, skivor klossar (Tarox), fjädrar (H&R), avgassystem, koppling med mera..

En annan grej som är iögonfallande är just att bygget till skillnad från dom flesta andra budget byggen är att bilen är snygg! För detta måste vara en av dom finaste Uno Turbo som rullar i landet nu!
Taxen och Pelle berättar att dom har fått tag i ett par Zender sidokjolar som dom nu ska lämna på lackering, sen är bilen nästan färdig när det gäller styling säger dom...
Redan nu ser man ändå att det har sneglats ner på continenten då det är en del trend grejer så som inget utrymme för regplåt och en del andra lyckade lösningar!

När man frågar hur grejerna ska hålla får man till svar att går det sönder så bygger vi nytt inte värre än så...
Presis vad man ville höra!
När jag får åka med i Uno-monstret så känner man en häst spark som får en att börja gråta nästan och bilen bara flyger fram!
Detta är bland det värsta jag någonsin kännt det är en sak som är säker, man trycks verkligen mot Momo stolarna!
Jo, dom har lättat bilen helt och för att få mer racekänsla så måste man ha Momo stolar i race bilen också förklarar Taxen.
Taxen förklarar att hästsparken skulle försvinna om dom fick en annan luftmängdmätare då "klaffen" i den här inte orkar hålla igen när laddtrycket kommer...
Så det måste vi ordna, sedan så ska tilläggssprutet monteras och ställas in med bredbandslamda men först ska allt köras in...

Då är frågan, kommer Team Ouz att vara sommarens Uno feber?

Frågar ni mig så är svaret att killarna grejar 12:an sen vet man inte vad som finns där ute i garagen men en sak är säker, Enköpings gator kommer inte att bli sig själva på ett tag för nu rullar Team Ouz Racings monster på gatorna!

Och som alla andra sagor så är garanterat inte denna slut! Team Ouz Racing har bara börjat!

 

Info om fordonet

Märke & Modell: Fiat Uno Turbo I.E
Årsmodell: -89
Inköpsår: -02
Effekt orginal: 103hk
Pengar nedlagt på fordonet: 30000 SEK

Bilder