Lite fakta om TopFuel bilar:
- En TF Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer hästkrafter
än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på
Daytona 500.
- På full gas drar en Nitro motor 5.68 liter nitro per sekund,
ungefär samma bränsleförbrukning som en fullt lastad
Boeing 747, nitron har dock 4 gånger högre energivärde
per liter.
- En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för
att orka dra TF Dragsterns kompressor (den kräver ca 800 hästar).
- Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn
och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast
form i motorn. Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic
lock"
- Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström
till varje tändstift, det är lika mycket som en elbågsvets
ger, till varje cylinder.
- Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1.7:1 luft/bränsle
(för nitro), är flamtemperaturen för nitron 3899 grader
Celsius.
- Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters
vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace
är rått brinnande väte urskiljt ur luftens fuktighet
av dom väldigt heta avgaserna.
- Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända
efter en repa. Efter halva sträckan självantänder bränslet
i motorn av kompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna
glöder med en temperatur av 760 grader Celsius.
- Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa
bränsletillförseln.
- Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under
repan, fylls cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven
försöker komprimera denna vätska, vilket inte går,
så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna
i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket
mitt av. Detta kallas "hydraulicing".
- För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder
måste TF Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande
över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre
än halva banan så accelerationskraften vid starten är
närmare 8G.
- Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och
om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så
kostar en repa 1000 Dollar per sekund.
- En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du
läst klart den här meningen.
- Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från
det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!
- Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och
tomgångsvarvet är ca 2600 rpm.
- Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är
4.477 sekunder på kvartsmilen satt av Kenny Bernstein, och gällande
hastighets rekord är 333.08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher.
Som slutsummering tar vi ett exempel:
Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette.
Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead
och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar.
Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten
på alla växlar och blåser förbi startlinjen och
passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren.
Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern
och tar upp jakten på dig, du håller gaspedalen planterad
i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan
spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF dragstern
både hunnit upp och passerat dig. TF Dragstern spöar dig
och är först till mållinjen, bara en kvartsmile ifrån
när du passerade den. Det, gott folk, är acceleration!
Om man funderar lite över detta så har från
en stående start, föraren i denna fenomenala maskin sett
dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig, utan nästan
blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta
inom 402.33 meter. |