Rapport från Intermot mässan i München sept 2004
Årets mässa var stor som vanligt, men den bjöd kanske inte på några revolutionerande nyheter. De tillverkare som inte hade så mycket nytt att visa i hojväg, [läs Aprilia o Moto Guzzi mfl], hade istället satsat på att ha flest och eller snyggast tjejer i montern i stället. Några nyheter är dock värda att nämnas speciellt: BMW presenterade sin nya sporttourer med 167hk och ca 240 -250kg tjänstevikt. Det är ingen renodlad banhoj, men man har bevisligen kört snabbt med den på Nürburgring. Den är nog ändå mer att betrakta som en autobahnkryssare av rang. BMW kommer också att släppa en kåplös hoj med samma grundkoncept som K1200S. Bimota har vaknat till liv igen och presenterade sin DB5 med Ducatimotor. Det verkar vara en liten och nätt hoj med bra prestanda. Ett kul grepp var att man placerat en stor autometerliknande varvräknare med shift light mitt i nyllet på föraren. Ducati hade inga stora nyheter annat än en Multistrada 620 som ett ekonomiskt alternativ till 1000 modellen. Monster S2R är en 800 cc monster med S4R chassi med enkelsving. Honda visade en lite tam landsvägssupermotard som heter FMX 650 med 38 pållar, eller ps som man säger på tyska. Annars hade man filat lite på sin CBR600RR för att ligga bra till i supersportklassen. Bl a hade man en upsidedown gaffel med radiellt monterade bromsar, allt enligt senaste mode i mc-räserbranchen. Kawasaki hade en ny läcker färg till flera av sina modeller: Titansilvermetallic. Man har tagit nya grepp i 600 klassen igen och har omarbetat sin ZX-6R och ZX-6RR ordentligt till 2005. Man hade även gjort en kåpförsedd version av sin Z 750 med tillnamnet S. KTM har gått från att vara en liten tillverkare av offroadhojar till att lyckas stort inom adventure och supermotard. Nu presenterar man också mer gatanpassade modeller baserade på sin LC8 v-twin motor på 950cc för gatbruk och täcker därigenom in allt fler markandssegment. KTM presenterade också ett antal prototyper på mässan. Suzuki visade sin nya GSX-R1000 som säkert blir en dräpare i den vansinniga 1000cc klassen med sina utlovade 166kg och 180hk! , samt en supermotardversion av DR-Z400 och en omarbetad Bandit 650 från att tidigare varit 600cc. Yamaha påstod att man skapat ett helt nytt koncept med sin MT-01 med 1700cc V-twin i ett Ducati monster liknande chassi. Det vet jag inte om jag håller med om, men den verkar rätt tuff, och i alla fall ett bra alternativ till de vanliga cruiserhojarna som knappt går att svänga med. R6 hade liksom Honda CBR600 fått en ny uppochnedvänd gaffel men är annars ganska oförändrad. Man hade förstås gjort en Rossi-version med nr 46 lackat här och var på hojen. Det var allt från München, i övrigt se bilderna :-) /Tomas |